Stary cmentarz żydowski w Lublinie
Najstarsza pisemna wzmianka o istnieniu cmentarza żydowskiego w Lublinie pochodzi z 1555 roku, kiedy to wydano przywilej gwarantujący Żydom możliwość dokonywania pochówków na wzgórzu Grodzisko. Grodzisko to był gród warowny, który istniał na tym wzgórzu do pierwszej połowy XIV wieku.
Najstarsza macewa (nagrobek) znajdująca się cmentarzu pochodzi z 1541 roku, dlatego przypuszcza się, że dokument królewski jedynie potwierdził fakt, ze ten cmentarz już istniał. W pierwszej połowie XVII wieku cmentarz otoczono istniejącym do dzisiejszego dnia murem. Ostatni oficjalny pochówek na kirkucie miały miejsce w 1830 roku.
Lata pierwszej i drugiej wojny światowej przyczyniły się do znacznego zniszczenia cmentarza. Drewniane macewy służyły stacjonującym tu żołnierzom do palenia ognisk. W czasie II wojny światowej Niemcy używali macew do brukowania dróg. Do dziś można zobaczyć na niektóre nagrobki noszą ślady kul i pocisków.
W latach 80-tych Towarzystwo Opieki nad Pamiątkami Kultury Żydowskiej w Lublinie przeprowadziło prace porządkowe i inwentaryzację cmentarza.
Jego dwór w Lublinie przyciągał setki chasydów, wierzących w cudowne moce rabina. Również dziś do grobu "Widzącego" pielgrzymują pobożni Żydzi z całego świata.
*W II połowie XVIII wieku na ziemiach polskich narodził się żydowski ruch religijny – chasydyzm. Był to ruch ortodoksyjny oparty na mesjanizmie i mistyce żydowskiej. (Teatr NN)
Macewa Jakuba syna Jehudy ha-Lewi Kopelmana, Jakuba Kopelmana. Jest to najstarszy polski nagrobek żydowski, stojący na swym oryginalnym miejscu. Jakub Kopelman, talmudysta, zmarł w 1541 roku ("Odszedł 23 siwan i pogrzebany został w niedzielę 301 (roku) według małej rachuby") na starym cmentarzu żydowskim w Lublinie. XVI-wieczne macewy Chany oraz Abrahama. Stela z łukiem, stoi na grobie kantora Abrahama, zmarłego 25 maja 1543 roku. Macewa przed grobem Abrahama upamiętnia kobietę o imieniu Chana, zmarłą prawdopodobnie w 1552 roku. | |||||||||||
Po prawej stronie - przestrzelona pociskiem macewa Dawida Tewela.
Na starym cmentarzu żydowski w Lublinie znajduje się około 60 macew, pochodzących z XVI wieku i nieco późniejszych czasów. Wiele nagrobków jest bogato zdobionych i zauważyć można na nich charakterystyczne motywy dla nagrobków żydowskich - korony, lwy, dłonie lejące wodę z dzbana...A na niektórych nagrobkach czas zaznaczył swoje piętno...
Na groby nie przynoszono kwiatów i zniczy. Uważano je jako symbole życia oraz obyczaj nieżydowski, jednak przenikanie kultur stopniowo zaciera tę różnicę.
Przestrzelony pociskiem nagrobek Dawida Tewela.
Bogate zdobienia niektórych macew. O bogatej ornamentyce grobów żydowskich można przeczytać tutaj.
Macewa Jakuba Dawida, syna Mosze, na cmentarzu w Lublinie.
Nagrobek Naftalego Herca syna Jechiela Michela, zmarłego 28 grudnia 1928 roku. Na podstawie nagrobka napis: "pochowanego na tym cmentarzu w miejscu o nieustalonej lokalizacji".
❉ ❉ ❉
Stary cmentarz żydowski - XVII wiek mury od strony ulicy Siennej. Część ulicy Siennej z zachowaną drogą wyłożoną kamieniami.
❉ ❉ ❉
W niewielkiej odlegości od starego cmentarza żydowskiego w Lublinie znajduje się okazały budynek hoteli Ilan. Ten budynek postał w 1930 roku z inicjatywy Majera Szapira, który był rabinem w Lublinie.Zmarł on nieoczekiwanie, tuż przed planowanym wyjazdem do Izraela w 1933 roku. Jego imieniem nazwano budynek lubelskiej Jesziwy.
Dziś przyjeżdżają do synagogi, a od niedawna i do hotelu jego potomkowie, ostatni uczniowie i wszyscy ci dla których jest to miejsce szczególne.