Sztuka holenderska w Muzeum Izabelli Stewart Gardner w Bostonie

Sala Holenderska / Dutch room - Zamiłowanie Izabelli Stewart Gardner do sztuki Europy Północnej nie było może tak powszechnie znane, jak jej fascynacja włoskim renesansem, ale była ona bardzo selektywna, jeśli chodzi o kupowanie holenderskich, niemieckich i angielskich obrazów, rzeźb i mebli. 

W swoim muzeum Izabella zgromadziła wspaniałe obrazy największych portrecistów Europy Północnej, takich jak Peter Paul Rubens, Albrecht Dürer i Hans Holbein. W holenderskiej sali muzeum znajduje się kolekcja sztuki północnoeuropejskiej, obejmująca obrazy, rzeźby i meble. 
Sala Holenderska odgrywała ważną rolę  w życiu Izabelli Stewart Gardner czasami organizowała tam kolacje, m.in. dla drużyny futbolowej Harvardu po ich zwycięstwie nad Yale w 1909 roku.

*Ta sala również jest znana z kradzieży dzieł sztuki w 1990 roku. Z Muzeum Izabelli Stewart Gardner skradziono trzynaście dzieł, w tym sześć z Sali Holenderskiej. Wśród nich znajdował się autoportret Rembrandta; jeden z jego najwspanialszych obrazów "Dama i dżentelmen w czerni"; oraz jego jedyny pejzaż morski, "Chrystus w burzy na Jeziorze Galilejskim", a także "Koncert" Johannesa Vermeera. 
Muzeum pozostawiło ramy puste jako świadectwo zaginionych dzieł sztuki i w nadziei, że pewnego dnia zostaną one zwrócone.   

Justus Sustermans (1597–1681) - Portret Alfonsa IV d'Este, księcia Modeny i Reggio.
Alfons IV d'Este (1634–1662) był księciem Modeny i Reggio od 1658 roku aż do śmierci. Był ojcem Marii z Modeny, która jako drugą żoną króla Jakuba VII i II była królową Anglii, Szkocji i Irlandii. 

Peter Paul Rubens  (1577-1640) - Thomas Howard, hrabia Arundel, 1629-1630, ktory mieszkal w zamku Arundel w West Sussex. 
Rubens był jednym z najwybitniejszych malarzy w historii sztuki zachodniej.
Rubens namalował ten portret Thomasa Howarda, 2. hrabiego Arundel, u szczytu swojej kariery. Hrabia Arundel gromadził dzieła sztuki na ogromną skalę, co przyniosło mu przydomek "Hrabiego Kolekcjonera".
Izabella Gardner zapłaciła ogromną sumę za ten obraz Rubensa, co czyni go jej najdroższym zakupem po "Porwaniu Europy" Tycjana. 

Obraz "Mężczyzna w futrze" został namalowany w 1521 roku przez Albrechta Dürera, niemieckiego artystę z Norymbergii. 

Rogier van der Weyden (ok. 1399–OK. 1464) – Madonna z Dzieciątkiem, XV wiek.

Frans Pourbus Młodszy (1569–1622) - Obraz przedstawia portret Izabelli Klary Eugenii (1566–1633), arcyksiężniczki Austrii, namalowany około 1600 roku. 
Izabella Klara Eugenia była córką króla Hiszpanii Filipa II i jego trzeciej żony, Elżbiety de Valois. 
W 1599 roku poślubiła swojego kuzyna, arcyksięcia Alberta; para, zwana "arcyksiążętami", rządziła hiszpańskimi Niderlandami jako przedstawiciele korony hiszpańskiej.

Anthony van Dyck (1599-1641) - Kobieta z różą, około 1635-1639

Hans Holbein Młodszy (1497/1498–1543) jest najbardziej znany jako portrecista dworu króla Henryka VIII.
Poniższe dwa małe portrety przedstawiają sir Williama Buttsa i jego żonę, Lady Margaret (Bacon) Butts. William Butts (1485–1545) był osobistym lekarzem Henryka VIII, który w 1544 roku nadał mu tytuł szlachecki.

Gerard ter Borch (1617–1681) holenderski artysta - Obraz "Lekcja muzyki" około 1668–1670. 
Obraz przedstawia młodą, elegancko ubraną kobietę w czasie lekcji gry na 
instrumencie strunowym – dwustronnej lutni. 

Domenico Tintoretto (1560–1635) - Portret damy w czerni, ok. 1590–1599 


Maria I Tudor, królowa Anglii (1516–1558), córka króla Henryka VIII i jego pierwszej żony, Katarzyny Aragońskiej. Maria Tudor została królową w 1553 roku i rok później poślubiła Filipa, następcę tronu Hiszpanii (późniejszego Filipa II) - i była jego drugą żoną.
Ten portret został namalowany jako prezent zaręczynowy dla jej przyszłego męża. Jej małżeństwo miało przypieczętować sojusz Anglii i Hiszpanii. Nie jest to portret szczęśliwej panny młodej, lecz raczej portret podkreślający jej władzę i status. 
Ślub Marii i Filipa odbył się w pięknej katedrze w Winchesterze. 
Po śmierci Marii Filip bezskutecznie próbował poślubić królową Elżbietę I (siostrę Marii). 

Twórcą tego obrazu był Antonis Morznany tez jako Antonio Moro (1512/1516–1576), holenderski malarz dworski, najsłynniejszy portrecista  swoich czasów.  
Oficjalne portrety były często kopiowane i przekazywane innym władcom oraz członkom rodziny. Pierwsza wersja tego obrazu znajduje się obecnie w Madrycie.   

Na portrecie Marii Tudor biżuteria jest imponująca. Maria otrzymała od Filipa II Hiszpańskiego, piękną broszkę z diamentem Grande i dużą perłą o wadze około 64,5 karatów. Ta perła jest czasami nazywana "Perłą Tudorów" i często jest przedstawiana na portretach Marii.

Mary nosi wokół talii wysadzany klejnotami pas, z którego zwisa duży, okrągły pojemnik, prawdopodobnie pomander lub relikwiarz. Ma również bransolety i pierścienie z pereł i diamentów.
Bransoletki zdobią jej nadgarstki nad mankietami sukni, a nawet jej rękawiczki mają mankiety wysadzane perłami i złotem.
Kolekcja klejnotów Marii podkreśla jej królewski status i ogromne bogactwo. 

Francisco de Zurbaran (1598–1664) - Doktor Prawa, okolo 1635.
Prawdopodobnie na obrazie jest przedstawiony Juan de la Lanza z okazji jego nominacji na stanowisko przewodniczącego Wydziału Prawa Uniwersytetu w Sigüenza. 
Isabella Stewart Gardner bardzo chciała kupić ten portret. Gdy zobaczyła go w Galerii Ehrich w Nowym Jorku, "złożyła ofertę, po prostu z czystej miłości!". W ramach negocjacji Gardner zaprosiła Louisa Ehricha na prywatne zwiedzanie Fenway Court. Oczarowany Ehrich w liście przyznał, że pozostaje "pod urokiem twojego zaczarowanego pałacu... jeśli chodzi o Zurburan... Inne strony – jak cię poinformowałem – są zainteresowane, ale wolałbym, żeby trafił w twoje ręce". 

Niemiecka rzeźba, która powstała ok.1520 roku przedstawia Świętego Marcina i żebraka
Młody święty Marcin był rzymskim żołnierzem we Francji. Pewnego mroźnego dnia natknął się na kalekiego żebraka. Marcin rozciął swój płaszcz wojskowy na pół, aby podzielić się nim z żebrakiem. Marcin został później biskupem francuskiego miasta Tours.
 

Ta płaskorzeźba w kształcie gruszki wykonana jest z orzecha włoskiego. Przedstawia Dzieciątko Jezus leżące w kołysce, z Maryją i Józefem klęczącymi po obu stronach. Rzeźba pochodzi z Niemiec i datowana jest na koniec XVI wieku.

Misternie rzeźbiony kamienny kominek, prawdopodobnie renesansowy, ma centralnie umieszczony herbPo obu stronach znajdują się rzeźby dwóch aniołów.  
Rzeźba kominka przedstawia herb z sokołem, prawdopodobnie związany z rodem Falcon. 
Napis pod herbem: "FALICN IVRECONS LM ERECT COM VOTO.ERECT" i "MCCCC.LXXXXVILL". 
Rzymskie cyfry „MCCCC.LXXXXVILL” oznaczają rok 1498. 

*Informacje o niewyjaśnionej kradzieży dzieł sztuki z 1990 roku, w wyniku których z Muzeum Isabelli Stewart Gardner skradziono trzynaście obrazów, można znaleźć w wielu miejscach w internecie.
W momencie kradzieży wartość skradzionych obrazów szacowano na ponad 500 milionów dolarów, co uczyniło ją największą kradzieżą w historii Stanów Zjednoczonych. Jednak ich rzeczywista wartość jest uważana za "bezcenną", a muzeum nadal oferuje nagrodę w wysokości 10 milionów dolarów za ich odzyskanie. 
Zamieszczam link do artykułu na temat tej kradzieży, który można znaleźć na stronie internetowej Muzeum Isabelli Stewart Gardner: