Projekt Sali Gotyckiej / Gothic Room podobnie jak wielu innych sal muzealnych w Muzeum Izabelli Stewart Gardner w Bostonie, był zainspirowany podróżami Izabeli po świecie.
Wiele ekspozycji w tym muzeum, nawiązuje do Włoch, a zwłaszcza do Wenecji, ale ta sala nawiązuje do licznych gotyckich katedr, które Izabella odwiedziła w Anglii.
Sala jest bogato zdobiona obrazami,
meblami, tkaninami i elementami architektonicznymi...
Za życia Isabelli Stewart Gardner Sala Gotycka była zamknięta dla zwiedzających. Była to prywatna przestrzeń Isabelli, w której spotykała się z przyjaciółmi.

W galerii Sali Gotyckiej otoczonej ołtarzami, witrażami i rzeźbami religijnymi, dominuje portret Izabelli Gardner namalowany przez Johna Singer Sargent w 1888 roku.
Sargent stworzył unikalny obraz - niektórzy uważali, że przypomina bizantyjską Madonnę z aureolą, inni, że Kannon, boginię miłosierdzia w japońskim buddyzmie. Obraz wzbudził również pewne kontrowersje - suknia Isabelli była wyjątkowa, odsłaniając jej ciało. Isabella, ubrana była w suknię wieczorową zaprojektowaną przez paryskiego krawca Charlesa Fredericka Worth.
Mąż Isabelli, Jack, poprosił żonę, aby nie pokazywała portretu publicznie. Dlatego Isabella przez całe życie trzymała go w galerii, niedostępnej dla publiczności.
Zakonnica dominikańska, Włochy, XVII w., malowana terakota
Pozłacany wizerunek Archanioła Gabriela stoi na kuli ziemskiej w jednym z narożników Sali Gotyckiej. Podobno pochodzi z kościoła zburzonego przez Napoleona (postaci historycznej niezwykle interesującej dla Izabeli). Rzeźba została później trafiona ogniem armatnim podczas rewolucji włoskiej w 1848 roku. Być może zaintrygowana tą historią, Izabela postanowiła wystawić go z wyraźnie widoczną dziurą w piersi, zamiast oddać do renowacji.
Obok mała rzeźba Święty na koniu (prawdopodobnie św. Hubert lub św. Eustachy) ok.1470-80, Niemcy.
Centralną punktem jest złocona figura Madonny z Dzieciątkiem, otoczona dwoma aniołami; rzeźby pochodzą z Austrii lub północnych Włoch, ok. 1425 rok.
Powyżej witraże przedstawiające postacie religijne, z katedry w Mediolanie, lata 1480–1490.
Na pierwszym planie dwa ozdobne drewniane krzesła, północne Włochy, początek XVII wieku.

Madonna z Dzieciątkiem, XV wiek, warsztat Lorenza Ghibertiego, Włochy; rzeźba drewniana, pozłacana.
Anioły trzymające świeczniki, Włochy, XVII wiek, malowane i złocone drewno. Między aniołami rzeźba Madonny z Dzieciątkiem, Włochy, 1450-1500.
Fotele z herbem rodziny Albergotti z Arezzo, Włochy, Toskania, ok.1600 rok.
Pulpit, około 1400 rok, Francja. Na pulpicie znajduje się księga w oprawie ze świńskiej skóry i w mosiężnych okuciach.
Popiersie kobiety, Włochy, XIX wiek
Na ścianie wschodniej znajduje się XVI-wieczny kominek z Wenecji. Nad kominkiem widnieje herb królowej Izabelli Hiszpańskiej, ok. 1450-1500, Hiszpania.
Powyżej, niemiecka lub szwajcarska rzeźba w drewnie z 1515 roku przedstawia grupę szesnastu wojowników w zbrojach otaczających konną postać, prawdopodobnie św. Maurycego i Legion Tebański (Theban Legion), grupę chrześcijańskich żołnierzy, którzy ponieśli śmierć męczeńską w 286 roku. Rzeźba była prawdopodobnie częścią większego ołtarza kościelnego.
Obraz "Adam i Ewa" z XVI wieku zakupiony był przez Isabellę Stewart Gardner jako dzieło niemieckiego artysty Lucasa Cranach (1472-1553). Od momentu zakupu tego obrazu badacze kwestionują przypisywanie go Lucas Cranach Starszemu.
Na stronie internetowej muzeum znajduje się określenie że twórcami byli Naśladowcy Lucasa Cranacha Starszego, Niemcy 1472-1553.
Pod obrazem rzeźba przedstawiająca św. Bernardyna, Włochy, Toskania, 1475-1500.
Ołtarz Świętej Rodziny, rzeźbiony drewniany ołtarz pochodzący z Saksonii w Niemczech, powstał w latach 1510-1520. Ołtarz ma formę tryptyku.
✯ ✯ ✯
Isabella Stewart Gardner i John Singer Sargent, jeden z najwybitniejszych portrecistów swoich czasów, byli bliskimi przyjaciółmi.
Podczas
wizyty Sargenta w Stanach Zjednoczonych w 1903 roku, Isabella Stewart
Gardner zaprosiła go aby malował w Fenway Court.
Sargent
wykonał kilka portretów w bogato zdobionej Sali Gotyckiej.
Tutaj powstał wyjątkowy portret Sargenta "Pani Fiske Warren (Gretchen Osgood) i jej córka Rachel", 1903, obecnie znajdujący się w zbiorach Muzeum Sztuk Pięknych w
Bostonie.
Nad ramieniem Gretchen widać również włoską renesansową figurę Matki Boskiej z Dzieciątkiem w podobnej pozie (zdjecie 7).

Muzeum Izabelli Stewart Gardner w Bostonie - strona interentowa