Muzeum i Galeria Sztuki w Bristol, w Anglii (Bristol Museum & Art Gallery) w swoich zbiorach posiada światowej
klasy kolekcje sztuki, archeologii, geologii i historii naturalnej. Prezentowane są one w tym pięknym edwardiańskim budynku na Park Street. W 2012 roku muzeum otrzymało całą liczącą 50 000 egzemplarzy kolekcję dawnego Muzeum Imperium Brytyjskiego i Wspólnoty Narodów (British Empire and Commonwealth Museum).
Muzeum i Galeria Sztuki w Bristol - główne wejście
Replika dwupłatowca Bristol Biplane (zwana także Boxkite) wisi u sufitu w holu głównym Muzeum i Galerii Sztuki w Bristol. Samolot ten powstał w 1963 roku na potrzeby filmu Ci wspaniali mężczyźni w swych latających maszynach. Wyprodukowano łącznie 76 Boxkitów i wszystkie zostały wykonane w Filton na obrzeżach Bristol.
Banksy - Paint Pot Angel, 2009
Banksy stał się powszechnie znany dzięki tworzeniu dzieł sztuki, które pojawiały się nie wiadomo skąd w różnych miejscach Bristol a także innych miast świata. Ten brytyjski artysta uliczny słynący ze swoich murali, tworzy także dzieła, które prezentowane są w muzeach.
W muzeum w Bristol znajduje się jego rzeźba przedstawiająca anioła, takiego, jakiego można znaleźć na cmentarzu lub w centrum ogrodniczym. Ale ten posąg anioła artysta "poprawił" - wylewając na jego głowę garnek z farbą.
Intencją tej ekspozycji było sprawdzenie, co ludzie oczekują lub co chcą zobaczyc w muzeum takim jakim jest muzeum w Bristol, a także jak oceniamy wartość sztuki.
Ta rzeźba anioła została wykonana przez artystę specjalnie na wystawę Banksy
Versus Bristol Museum, zorganizowana w Museum
and Art Gallery w Bristol, 2009 roku. Po wystawie Banksy podarował tę rzeźbę muzeum w Bristol. Na tej ekspozycji muzealnej znajdowało się ponad 80 oryginalnych dzieł sztuki, instalacji i rzeźb Banksy'ego. W ciągu sześciu tygodni wystawa ta przyciągnęłą ponad 350 000 zwiedzających z całego świata. Średni czas oczekiwania w kolejce wyniósł około 4 godziny.
Na drugim piętrze w muzeum znajduje się kolekcja sztuki z epoki wiktoriańskiej i edwardiańskiej od lat czterdziestych XIX wieku do lat dwudziestych XX wieku. I tu właśnie znalazłam ekspozycję malarstwa Pre-Raphaelitów.
Prerafaelici
byli tajnym stowarzyszeniem młodych artystów założonym w Londynie w 1848 roku. Sprzeciwiali się promowaniu przez
Akademię Królewską ideału, którego przykładem jest twórczość Rafaela. Buntowali się także przeciwko banalności popularnego malarstwa tamtych czasów.
Grupa ta była zainspirowana teoriami angielskiego pisarza, filozofa, i polityka epoki wiktoriańskiej Johna Ruskina. Namawiał on artystów do "pójścia w stronę natury", i przedstawianie tematów z maksymalnym realizmem. Prerafaelici tematykę
swoich dzieł brali z literatury i poezji, zwłaszcza temat miłości i śmierci.
Zajmowali się także współczesnymi problemami społecznymi.
Wiele
tematów, które wybrali do przedstawienia, było dość odważnych jak na
tamte czasy – w tym tematy problematyczne, takie jak ubóstwo, emigracja,
prostytucja i podwójne standardy moralności seksualnej w
społeczeństwie.
Głównymi członkami tego stowarzyszenia byli William Holman Hunt, John Everett Millais i Dante Gabriel Rossetti.
Śpiąca nimfa (1850), autor Edward Hodges Baily
Dante Gabriel Rossetti (1828-1882)
Portret Louisy Ruth Herbert 1858/59
Portret ten przedstawia wiktoriańską aktorkę Louisę Ruth Herbert, która dla artysty byla ideałem kobiecego piękna. Louisa
Ruth Herbert, urodzona w 1831 roku w Bristolu, miała udaną karierę
sceniczną, a w latach 1864-1868 kierowała nawet teatrem St James's
Theatre w Londynie. Była modelką artysty w latach 1858-1860. Rossetti,
członek-założyciel Bractwa Prerafaelitów, również wybrał ramę do tego
portretu.
Dante Gabriel Rossetti był jednym z Prerafaelitów którzy
byli zafascynowani rudymi wlosami; i w pracach z tamtej epoki dominowała
ogromna liczba obrazów przedstawiających rozwiane, kręcone, rude włosy. Rude
włosy nie były wówczas modne, ale ci artyści przedstawiali
ten kolor z taką wspaniałością, że zmieniło to opinie.
James Tissot (1836-1902)
Les Adieux, 1871
Jesień i żółte liście dokoła. Smutna para młodych ludzi i ich pożegnanie przy wysokiej żeliwnej bramie ogrodowej.
Frederic Leighton (1830-1896)
The Fisherman and the Syren (Rybak i Syrena), 1857
Ten obraz Leightona zostało zainspirowane wierszem Johanna Wolfganga Goethego opowiadającego historię syreny, która wynurza się z wody, aby poskarżyć się rybakowi, że zwabia jej dzieci na śmierć. Stopniowo piękna syreny wabi rybaka do wody.
Charles Haslewood Shannon (1863-1937)
Tibullus in the House of Delia, około 1900
Tibullus był klasycznym poetą rzymskim. Shannon pokazuje go ze swoją ukochana Delią. Tibullus jest po lewej stronie Delii. Mała figurka kupidyna celuje swoją strzałą w serce Delii. W tle trzech mężczyzn, dwóch trzymających przed lustrem kielichy.
Franka Dicksee (1853-1928)
La Belle Dame sans Merci 1902
Obraz przedstawia spotkanie damy na koniu z młodym rycerzem wyraźnie oczarowanym jej osobą. Rycerz ma na sobie wypolerowaną zbroję. Spotkanie inspirowane jest wierszem Johna Keats'a z 1819 roku. Dla rycerza ta historia zakończyła się smutnie.
Edward Coley Burne-Jones (1833-1898)
The Garden Court (Ogród), z serii Briar Rose, 1894
Przez całą swoją karierę artysta Burne-Jones był urzeczony baśnią o Śpiącej Królewnie. Na obrazie, przed gąszczem słodkich róż wrzosowatych (rosa rubiginosa) sześć młodych kobiet zasnęło, tkając i nosząc wodę. Ta
piękna scena jest częścią serii obrazów w których króluje sen. Pełna wersja cyklu obrazów wisi dziś w Buscot Park w Oxfordshire.
Artur Hughes (1832-1915)
The Guarded Bower, 1864-6
Obraz Hughesa ilustruje werset wiersza Roberta Browningsa Hrabia Gismond, który został opublikowany w 1845 roku.
Hrabia Gismon chroni młodą damę. U stóp pary pojawiają się pawie i gołębie.
Algernon Talmage (1871-1939)
The Mackerel Shawl (Szal z makreli), 1910
Dama przymierza nową białą suknię i szal, patrząc na swoje odbicie w owalnym lustrze w złoconej ramie. Szal, od którego wzięła się nazwa obrazu, jest wykonany z cienkiej ciemnoszarej gazy, z haftem być może srebrnymi nićmi. Na małym stoliku po prawej stronie stoi miska ze złotą rybką.
Alfred Munnings (1878-1959)
Stranded (Na mieliźnie), 1898
Obraz przedstawia młodych kuzynów artysty, bliźniaków Ninę i Cecila, podczas letniej wycieczki nad rzekę.
Harty Watson (1871-1936)
Holidays (Wakacje), około 1920
Watson przedstawil beztroski dzień nad górską rzeką. Dwie dziewczynki bawiące się i dwie młode kobiety siedzą na kamieniach; wszystkie w lekkich letnich strojach i sportowych fryzurach modnych w latach 20. XX wieku.
Norman Garstin (1847-1926)
Portrait of the Artist's Daughter, Alethea (Portret córki artysty, Alethei),1898
Mała dziewczynka w czerwonej sukience i butach odwrócona tyłem z dużą ilustrowaną książką. Wydaje się, że stoi przed niskim murkiem ogrodu. Dziewczynka ma na imię Alethea i miała około czterech lat, kiedy malowano ten uroczy portret. Była córką artysty i sama miała zostać malarką. W późniejszych latach Alethea dużo podróżowała, malując pejzaże.
George Clausen (1852-1944)
The Flower, 1879
Ten mały obraz jest wczesnym dziełem jednego z najbardziej postępowych artystów późnej epoki wiktoriańskiej. Przedstawia holenderską scenę. Mała dziewczynka w tradycyjnym stroju wręcza żółty kwiat jednej z trzech spacerujących zakonnic.
David Roberts (1796-1864)
Temple of Dendera, 1841
Na tym obrazie przedstawione jest ciemne wejście do starożytnej świątyni Hathor w Dendera w Egipcie. W czasie malowania obrazu Egipt był częścią Imperium Otomańskiego rządzonego z Konstantynopola, obecnie Stambuł. Postacie po prawej stronie na pierwszym planie przedstawiają urzędników osmańskich, którzy przyjechali na wystawny piknik. Towarzyszą im niewolnicy, którzy ich usługują. David Roberts odwiedził Bliski Wschód w latach 1839/9, aby szkicować prace archeologiczne
Edward Lear 1812-1888
The Mountains of Thermopylae 1852
Rozległa przestrzeń górzystego krajobrazu. Na częściowo zarośniętym skalistym pierwszym planie widać małe postacie w strojach greckich.
Termopile w północnej Grecji są najbardziej znane z bohaterskiej obrony Leonidasa, króla Sparty, przed przeważającymi siłami najeżdżającej armii perskiej w 480 roku p.n.e. Większość Greków zginęła w czasie tej walki.
William James Müller 1812-1845
The Carpet Bazaar, Cairo (Bazar Dywanów, Kair), 1843
Müller, urodzony w Bristolu i przez wiele lat był najbardziej znanym artystą tego miasta. Odwiedził Egipt w latach 1838-9 z Davidem Robert, gdy obaj artyści poszukiwali tematu.
Müller opisał Aleksandrię jako świat w kalejdoskopie,
ale wkrótce przyznał, że w Kairze jest jeszcze lepiej. Najbardziej
ekscytowały go ulice i bazary, a bogate cienie i smugi światła, które
tam widział przypominały mu Rembrandta.
Obraz ten jest wspomnieniem bazaru, namalowany był kilka lat po jego powrocie do domu.
Chłopiec ubrany w Fez
Nieznany jest autor tego obrazu i nic nie wiadomo o chłopcu przedstawionym tutaj. Obraz powstał na początku XIX wieku. Muzeum przejęło go w 1937 roku.
Młody czarny chłopiec nosi fez, rodzaj nakrycia głowy / kapelusza powszechnie noszony w całym Imperium Osmańskim (około 1299–1922).
Edward Kear 1812-1888,
The Tiber near the Pont Molle, Rome 1878
Informator z Muzeum i Galerii Sztuki w Bristol