Biltmore House w Asheville, Północna Karolina - miejsce pełne historii, sztuki i kultury... # 2
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów architektonicznych Biltmore House są Wielkie Schody.
Piękne schody w Biltmore House zaprojektował Richard Morris Hunt, architekt Biltmore; wzorem były schody znajdujące się w zamku króla Francji Franciszka I w Blois.
Po wejściu do Biltmore House od razu zauważa się piękne Wielkie Schody / Grand Staircase, a także żyrandol znajdujący się na środku schodów.
Te schody rozciągają
się przez cztery kondygnacje (od parteru do trzeciego pietra). Są oświetlone naturalnym światłem - na każdym poziomie schodów są okna.
W centrum schodów znajduje się niezwykły wielopoziomowy żyrandol z 72 żarówkami. Waży ponad 770 kg (1700 funtów). Uważany jest za arcydzieło sztuki rzemieślniczej. Przytrzymywany jest na miejscu przez jedną śrubę.
Na pierwszym podeście Wielkich Schodów znajduje się, oprawiony w ramę, gobelin z kolekcji Biltmore House.
Utkany w bogatych odcieniach czerwieni, błękitu i złota gobelin przedstawia Dzieciątko Jezus z Madonną i świętą Anną. Ten francusko-flamandzki renesansowy gobelin biblijny, powstał pod koniec XV lub na początku XVI wieku.
Ten gobelin jest jednym ze najstarszych eksponatów w kolekcji Biltmore ale nie znane są wszystkie szczegóły jego pochodzenia. Przypuszcza się, że gobelin został zamówiony przez niezwykle bogatego mecenasa. Świadczy o tym duża ilość błękitu użyta w całym gobelinie. Ten ultramarynowy błękit był niezwykle trudny do wykonania, a zatem był bardzo drogi; było to jeszcze przed pojawieniem się masowo produkowanych barwników.
Salon na drugim piętrze / Second Floor Living room
Salon na drugim piętrze to przestronny pokój z kilkoma dużymi obrazami. W centrum pokoju można zobaczyć rodzinny portret Williama Amherst Vanderbilt Cecil. Był on młodszym synem Cornelii Vanderbilt i wnukiem George'a Washingtona Vanderbilta, twórcy Biltmore House.
Obraz przedstawia Williama A. V. Cecila z rodziną w Biltmore House, z widoczną za nimi salą muzyczną i loggią
W tle tego obrazu widać inny obraz zatytułowany Going to the Opera, namalowany przez Seymour Guy w 1873 roku.
To również rodzina Vanderbilt - to rodzina Williama Henry Vanderbilt przedstawiona w salonie na rogu 40th Street i Fifth Avenue w Nowym Jorku.
William Henry Vanderbilt był ojcem George'a Vanderbilta, który również jest na tym obrazie. George miał wtedy 11 lat.
Ten obraz można zobaczyć w rzeczywistości zaraz po wyjściu z salonu.
George Vanderbilt nie tylko kolekcjonował i doceniał sztukę; był również mecenasem, który zaprzyjaźnił się z artystami, takimi jak John Singer Sargent i James McNeill Whistler, zlecając im wykonanie obrazów do swojego domu i korespondując z nimi nie tylko na tematy obrazów.
George chciał uhonorowac i upamiętnić dwie osoby, które sprawily, że jego wymarzony dom stał się rzeczywistością. Wiosną 1895 roku zaprosił do Biltmore Johna Singer Sargent, aby namalował portrety Hunta i Olmsteda.
Na jednej ze ścian Salonu na drugim piętrze wiszą dwa piękne portrety Johna Singera Sargent, najbardziej utytułowanego portrecisty swojej epoki.
Portret po prawej przedstawia Fredericka Law Olmsteda, portret po lewej przedstawia Richarda Morrisa Hunta obok włoskiej renesansowej fontanny. Stała się znana jako Fontanna Hunta.
Walc / The Waltz - to obraz szwedzkiego malarza Andersa Leonard Zorn.
George Vanderbilt zobaczył ten obraz na ekspozycji w Chicago w 1893 roku. Kupił go za 3000 dolarów — co odpowiada ponad 100 000 dolarów dzisiaj.
Anders Zorn często porównywany był do swojego amerykańskiego odpowiednika, Johna Singer Sargent i w Salonie na drugim piętrze jego obraz jest eksponowany w pobliżu dwoch obrazow Sargenta na przeciwległych końcach okazałej galerii.
Sypialnia Pana Vanderbilta / Mr. Vanderbilt bedroom - w tym pokoju znajdują się kolejne ukryte drzwi. Za ścianą za łóżkiem mieściła się szafa Georga Vanderbilt
Dębowy Pokój Dzienny / Oak Sitting Room
Z sypialni George'a Vanderbilt wchodzi się do prywatnego pokoju dziennego, z którego korzystali wyłącznie George i Edith. To Oak Sitting Room, Dębowy Pokój Dzienny.
W pokoju sciany pokryte sa drewnianymi panelami i znajduje sie bogato ozdobny sufit.
Na scianie zwraca uwagę piękny portret Cornelii Vanderbilt, córki Georga i Edith Vanderbilt. Obraz był namalowany w 1906 roku przez malarza angielskiego Johna da Costa, jedenego z najwybitniejszych malarzy portretów dziecięcych tej epoki.
W czasie malowania tego portretu Cornelia miala 5 lat.
Jedyne dziecko George i Edith Stuyvesant Dresser, Cornelia Stuyvesant Vanderbilt, urodziła się w Biltmore w
pokoju Ludwika XV w 1900 roku i dorastała w tej posiadłości.
Po prawej stronie od portretu Cornelii jest obraz Nocturne: Battersea autorstwa Jamesa Abbot McNeill Whistler.
Nocturne: Battersea to seria obrazów Jamesa Abbott McNeill Whistler, skupiająca się głównie na obszarze Battersea wzdłuż Tamizy w Londynie, w szczególności na moście Battersea.
George Vanderbilt był patronem Jamesa Abbott McNeill Whistler, zlecając i kupując kilka jego obrazów. Kupił ten obraz w 1900 roku.
Sypialnia Pani Vanderbilt / Mrs.Vanderbilt chamber
Sypialnia ta znajduje sie po drugiej stronie Oak Sitting Room. Tkaniny i wyposażenie są w kolorach złota i fioletu. Ma ksztalt owalny.
Na kominku w sypialni Edith Vandrbilt znajduje sie zegar kominkowy Ludwika XV z okolo 1760 roku. Bogato zdobiony zegart jest wykonany z ormolu i porcelany. Jest jednym z licznych zegarów w kolekcjii Biltmore.
Wykonany przez francuskiego zegarmistrza Phillippe Barat ten zegar uważa się, że jest jednym z największych jego dzieł.
Rosita, autorstwa hiszpańskiego malarza Ignacio Zuloagi (1870–1945), jest jednym z najbardziej zauważalnych dzieł w kolekcji George’a Vanderbilta. Znajduje sie w korytarzu Louis XV w Biltmore.
Tuż obok obrazu była ta piękna zabytkowa szafa
Strona internetowa Biltmore Estate
The Last Castle - Denise Kiernan