Biltmore House w Asheville, Północna Karolina - miejsce pełne historii, sztuki i kultury... #1

 

Biltmore Estate to zabytkowy dom-muzeum w Asheville w Karolinie Północnej w Stanach Zjednoczonych. 
250-pokojowa rezydencja, w stylu francuskiego renesansu zbudowana dla George'a Washingtona Vanderbilt II w latach 1889–1895, jest największą prywatną rezydencją w Stanach Zjednoczonych. Powierzchnia użytkowa Biltmore House wynosi 16 622 m2 (175 000 stóp kwadratowych) a powierzchnia mieszkalna 12 568 m2. Żaden dom w Stanach Zjednoczonych nie zbliżył się do wielkości Biltmore House. 
Biltmore House przetrwał do XXI wieku, podczas gdy inne piękne domy z okresu pozłacanego wieku / Gilded Age, dawno już zniknęły. 
 
Biltmore  jest niezwyklym, wręcz magicznym miejscem pełnym historii i kultury. 
 
Biltmore Estate nadal należy do potomków George'a Vanderbilt i pozostaje jednym z najsłynniejszych przykładów rezydencji z epoki pozłacanej (Gilded Age).
 

  ✯    ✯    ✯
 Ogród Zimowy / Winter Garden z bujną zielenią i piękną kopułą, przez którą wpadają strumienie światła - to pierwsze pomieszczenie, do którego wchodzi się w Biltmore House.
W centrum Winter Garden znajduje się rzeźba z brązu i marmuru autorstwa Karla Bittera, Boy Stealing Geese / Chłopiec kradnący gęsi
 
W ogromnej, 250-pokojowej rezydencji Vanderbiltów znajduja sie kilka ukrytych drzwi i tajnych przejść. Zaprojektowano je zarówno z myślą o estetyce (maja jednolity wygląda), jak i gościnności - zapewniaja dostęp personelowi świadczącemu usługi i wygodę gościom. 
W podłodze Winter Garden znajduja sie ukryte drzwi, ktore pozwalaly na przenoszenie roślin tam i z powrotem z Conservatory bez przeszkadzania gościom. Drzwi są pokryte płytami marmurowymi i rzadko się je otwiera. Nie zauważyłam tych drzwi. 


 Pokoj bilardowyBilard Room jest częścią skrzydła kawalerskiego Biltmore House. Posiada ozdobny sufit z tynku i bogate dębowe panele. Są tu dwa stoły bilardowe. Za stołem po prawej stronie znajdują się ukryte drzwi (na zdjęciu są lekko uchylone). Te ukryte drzwi prowadzą do ​​palarnii i pokoju z bronia (te dwa pokoje były również częścią skrzydła kawalerskiego). 
Po lewej stronie kominka znajdują się drzwi, także niewidoczne, prowadzące do prywatnych kwater w skrzydle kawalerskim.

 

 Sala bankietowaBanquet Hall - wspaniałe pomieszczenie rozciągająca się na siedem pięter. Sala bankietowa ma 22 metrów długości, ponad 12 metrów szerokości.
Richard Morris Hunt, architekt Biltmore House, zaprojektował również wyposażenie tego pomieszczenia - dębowy stół jadalny z 64 krzesłami i dwa krzesła tronowe ze złoconymi wykończeniami.  
Po jednej stronie sali znajduje sie potrójny kominek a nad nim rzeźbiony panel zatytułowany Powrót z pościgu wyrzeźbiony przez artystę Karla Bittera.  
Sala jest ozdobiona pięcioma flamandzkimi gobelinami datowanymi na lata 1546-1553.  

Górną salę zdobią głowy trofeów, kamienne rzeźby rycerzy i ścienne płaskorzeźby.



Karl Bitter stworzył dębowy mural na galerii organowej na przeciwległym końcu sali.
Pod galerią organową znajduje się wbudowany kredens eksponujący kolekcję mosiężnych i miedzianych naczyń z XVIII i XIX wieku.  



 
Małe przejście między salą bankietową a salą śniadaniową. Podczas moich dwóch ostatnich wizyt w Biltmore Hose, to było miejsce, w którym można było posłuchać muzyki barokowej.
 

 Pokój śniadaniowy Breakfast Room elegancką porcelaną, haftowanymi obrusami, kryształowymi szklankami i kieliszkami, każdy z monogramem Vanderbiltów.

George Vanderbilt był kolekcjonerem sztuki, co widać w każdym pokoju Biltmore House.  
W tym pokoju znajduje sie kilka znanych obrazow. Sa dwa obrazy Johna Singera Sargenta: Virginii Bacon (kuzynki George’a) i pani Benjamin Kissam (ciotki George’a). Ponadto znajduja sie tu dwa dzieła Renoira: Młoda Algierka i Dziecko z pomarańczą

Ten pokój jest bardzo ciemny; zasłony zasłaniają prawie wszystkie okna. To prawdopodobnie forma ochrony przed słońcem dla niezwykle cennej kolekcji, znajdującej się tutaj.



Ten piękny obraz zatytułowany Mrs. Walter Bacon (Virginia Purdy Barker) został namalowany przez malarza Johna Singer Sargent w 1896 roku. Obraz przedstawia panią Walter Bacon, z domu Virginia Purdy Barker, która była amerykańską dziedziczką zajmujaca sie handlem dzieł sztuki. Była kuzynką George'a Vanderbilta i podobnie jak George, była wnuczką Corneliusa Commodore Vanderbilt. 
 
 
Po prawej stronie kominka znajduja sie trzy obrazy. 
Obraz u góry to Vue du Port (Widok portu o zachodzie słońca) autorstwa francuskiego malarza, Maxime Maufra.
Poniżej tego obrazu znadują się dwa małe portrety francuskiego impresionisty Pierre-Auguste  Renoira: Młoda Algierka i Dziecko z pomarańczą
W tym pokoju znajdują się kolejne ukryte drzwi. Te drzwi są za portretami Renoira i pod obrazem Dziecko z pomarańczą, widać klamkę tych drzwi. Było to wejście dla służby przynoszącej ciepłe posiłki. Drzwi są tak zaprojektowane, aby tworzyły jednolitą całość na ścianie. 

 
Drugi obraz autorstwa  Johna Singera Sargenta to portret pani Benjamin Kissam (ciotki George’a). Dzieło sztuki, nazwane Mrs. Benjamin Kissam, zostało pieknie namalowane przez Johna Singera Sargenta w 1888 roku. 
 
 
 
 Salon - eksponowano sa tutaj pamiątki z podróży George’a, w tym dwa obrazy krajobrazowe Claude’a Monet.  

 
 
Zestaw biurkowy ok. 1860-1870 w stylu Ludwika XV, znany również jako encrier, wykonany jest z ormolu* i skorupy żółwia. Zestawy biurkowe, to w zasadzie misterne kałamarze, były zarówno funkcjonalne, jak i dekoracyjne w tej epoce, gdy pisanie listów było podstawową formą komunikacji.
 
*ormolu - termin ten określał proces, w którym sproszkowane złoto mieszano z rtęcią i stosowano do złocenia metalu. Technika ta została zakazana w XIX wieku ze względu na toksyczność.
 
W Salonie znajdują się dwa obrazy Claude'a Monet - kolejny impresjonista w kolekcji George Vanderbilt.
 
Strada Romana á Bordighera, 1884, Claude Monet.  
Bordighera, to tętniącej życiem wiosce rybackiej na północno-zachodnim wybrzeżu Włoch  
 
Belle-Île, wyspa Port-Goulphar, 1886, Claude Monet. 
Monet przedstawil tutaj wybrzeże Belle-Île i kanał w Port-Goulphar. Belle-Île to mała wyspa u wybrzeży Bretanii, znana z surowych klifów i unikalnych formacji skalnych.


 Pokój muzyczny / Music room piękny pokój z ozdobnym sufitem.
Nad kominkiem znajduje się Łuk Triumfalny, rycina Albrechta Dürera.  Dürer był jednym z najważniejszych artystów okresu renesansu. Daty życia Dürera, a także jego inicjały, są wygrawerowane na kominku. George Vanderbilt byl zapalonym kolekcjoner grafik Albrechta Dürera
W regale za szklem znajduje sie rzadka kolekcja 12 apostołów, zestaw figurek wyprodukowanych w połowie XVIII wieku przez fabrykę porcelany w Miśni.  
A w centrum pokoju stoi fortepian Steinway. 

Z tym pokojem wiąże się ciekawa historia z czasów II wojny światowej.  
W 1941 roku, gdy groźba ataku na Stany Zjednoczone stawała się realna, dyrektor National Gallery of Art, David Finley, zapytał Edith Vanderbilt o możliwość przechowywania w Biltmore niektórych z najważniejszych skarbów sztuki narodowej. Edith Vanderbilt się zgodziła. W styczniu 1942 roku 62 obrazy i 17 rzeźb zostało potajemnie przetransportowanych pociągiem z Waszyngtonu do Biltmore. Te dzieła, w tym arcydzieła słynnych artystów, takich jak Rembrandt, Rafael i van Dyck, były przechowywane w Music Room, który został przekształcony w tajny skarbiec sztuki. Bezcenne dzieła sztuki pozostały w Biltmore do jesieni 1944 roku.



Oryginalny drzeworyt Albrechta Dürera powstał około 1515 roku na zlecenie cesarza Maksymiliana I. Wersja w Biltmore House została wydrukowana w drugiej połowie XIX wieku. George Vanderbilt kupił tę kopię w 1895 roku w Nowym Jorku.
 
 Galeria gobelinów /Tapistery Gallery jest najdłuższym pomieszczeniem w Biltmore House (ponad 27 metrów).
Biltmore posiada wiele flamandzkich gobelinów z XVI wieku. Są one eksponowane w Galerii gobelinów, a także w Sali Bankietowej. 
Galeria ta została zaprojektowany, aby wyeksponować część kolekcji gobelinów znanej jako Triumf Siedmiu Cnót (The Triumph of the Seven Virtues). W galerii przedstawiono trzy duże gobeliny z tej kolekcji która obejmuje 7 gobelinów przedstawiających obrazy biblijne, mitologiczne i historyczne.  

Malowane dwa kominki znajdujace sie w galerii wizualnie dzielą pomieszczenie na trzy części, i w każdej częsci znajduje się jeden gobelin.
Gobeliny były tkane z wełny i jedwabiu we Flandrii (obecnie część Belgii) w latach 1525–1535. Ta kolekcja gobelinów przedstawia w jaki sposób siedem cnót – wiara, roztropność, dobroczynność, czystość, umiarkowanie, hart ducha i sprawiedliwość – zawsze będzie górować nad występkiem.

W wielu miejscach w Biltmore House można zauważyć małe rzeźby, figurynki. W galerii przed jednym z gobelinow na stoliku znajduje się jedna z takich rzeźb: Roger and Angelica on the Hippogriff ok. 1840-1900.
Twórcą rzeźby jest 
francuski rzeźbiarz okresu romantyzmu Antoine-Louis Barye znany jako animalier - artysta rzeźbiący realistyczne figury zwierząt. 
Ten brąz przedstawia historię z poematu epickiego napisanego w XVI wieku. W historii Roger ratuje Angelique przed pożarciem przez morskiego potwora i niesie ją przez morze na swoim hipogryfie (części konia, częśc orle). 
 
Tak wyglada hipogrif: część konia, część orła. Zdjęcie ze strony Metropolitan Museum. 

W galerii znajdują się dwa kominki nad których namalowane są sceny przedstawiające średniowieczne polowanie na dziki i jelenie.
 
 
Na scianie prowadzacej do biblioteki widać trzy obrazy; dwa z nich są autorstwa Johna Singer Sargent
*Obraz w środku przedstawia Georga Vanderbilt, 1890.
*Po lewej stronie obraz Johna Singer Sargent, 1888, - matka Georga.
Pani William Henry Vanderbilt to Maria Louisa Kissam, namalowana zanim George rozpoczął budowę Biltmore.
*Piekny portret po prawej stronie to Edith Vanderbilt autorstwa włoskiego artysty Giovanniego Boldini. 



Giovanni Boldini był niezwykle popularnym portrecistą wśród kobiet z wyższych sfer na początku XX wieku. Boldini opisał Edith Vanderbilt jako idealną modelkę.
 
Kolejny portret Edith Vanderbilt autorstwa Jamesa Abbott McNeill Whistler można znaleźć w pobliżu wejścia do Galerii Gobelinów.

✯ Biblioteka Library - to był ulubiony pokój George’a Vanderbilt.  
Na półkach biblioteki wykonanych z drewa orzechowego znajduje się 10 000 książek w ośmiu językach. 
Do czasu swojej śmierci George Vanderbilt zebrał ponad 23 000 tomów. Około jedna trzecia tomów to zakupy antykwaryczne, przy czym najstarsze to dzieło włoskie opublikowane w 1561 roku. 
W kolekcji głównie znajduje się  XIX-wieczna literatura angielska i amerykańska, sztuka i architektura; podróże, filozofia i religia; historia; oraz francuska beletrystyka i literatura faktu, odzwierciedlające zarówno jego, jak i jego żony zainteresowanie Francją oraz ich biegłość w języku francuskim. 
Oprócz częstych wizyt w Paryżu George Vanderbilt dużo podróżował i nauczył się biegle posługiwać kilkoma językami; podobno czytał w ośmiu językach.
 
W wieku 12 lat George Vanderbilt zaczął prowadzić skrupulatne zapiski w serii dzienników zwanych "Books I Have Read", nawyk, który kontynuował przez całe życie. Do swojej śmierci w 1914 roku miał na swoim koncie 3159 przeczytanych książek, co oznacza, że ​​w latach 1875–1914 przeczytał średnio 81 książek rocznie.  
W bibliotece znajduje się seria popiersi przedstawiających francuskich pisarzy i myślicieli; są tu Moliere, kardynał Richelieu, kardynał Mazarin i Jean Racine...

Chińskie akwarium ozdobione cesarskim pięciopazurowym smokiem, pochodzi z okresu Wanli z dynastii Ming (1368-1644). W kolekcji Biltmore znajdują się trzy chińskie akwarium, to jest najmniejsze z nich. Nie wiadomo, kiedy ani gdzie George Vanderbilt kupil te akwaria ponieważ nigdy nie podróżował do Chin. 
 

W Biltmore House znajduje się 65 kominków, największy jest w Bibliotece ma 1,8 metra wysokości, szerokości i głębokości.
Kominek z czarnego marmuru w bibliotece został wyrzeźbiony przez artystę Karla Bittera.

W Bibliotece mieszczą się kolejne ukryte drzwi które są na balkonie biblioteki. Drzwi znajdują się po obu stronach nad kominkiem i prowadzą do przejścia połączonego z Living Hall na drugim piętrze. 
Ukryte przejście za kominkiem prowadzi do kwater gościnnych na drugim piętrze, i było udogodnienie dla czytających późno w nocy. 



Brązowy popiersie George'a Vanderbilta autorstwa Mary Grant (L); 
Drzwi prowadzace z biblioteki do mniejszegoo pomieszczenia zwanego Den (P)
 
Biblioteka ma pięknie malowany sufit zatytułowany Rydwan Aurory. Przedstawia mitologiczną historię Aurory, bogini świtu. Jest to obraz włoskiego artysty Giovanniego Pellegrini, który pierwotnie znajdował się w Palazzo Pisani w Wenecji.
Architekt Biltmore House Richard Morris Hunt zaprojektował Bibliotekę tak, aby pomieścić ten obraz, który George Vanderbilt kupił za jego radą




Strona internetowa Biltmore Estate

The Last Castle - Denise Kiernan