Kolorowe Madonny z kościelnych okien...
Witraże określane są jako „podświetlane dekoracje ścienne”, gdyż ich celem jest wpuszczenie światła do budynku sakralnego i kontrolowanie go. Rownocześnie witraże nie pozwalają osobom przebywającym w budynku na zobaczenia świata zewnętrznego.
W swojej tysiącletniej historii termin ten był stosowany prawie wyłącznie do okien kościołów i innych obiektów sakralnych. Witraż jako forma sztuki osiągnął swój szczyt w średniowieczu, kiedy stał się główną formą obrazową używaną do zilustrowania biblii dla wiernych, większości niepiśmiennych. W Europie Zachodniej, wraz z rękopisami iluminowanymi, witraże stanowią główną formę średniowiecznej sztuki malarskiej jaka przetrwała.
W tym roku Royal Mail w Wielkiej Brytanii obchodzi święta Boże Narodzenie wydając serią sześciu specjalnych znaczków, które poprzez witraże opowiadają historię Bożego Narodzenia. Znaczki te przedstawiają sceny z okien sześciu kościołów w całym kraju.
Kilka witraży przedstawionych poniżej pochodzi z miejsc sakralnych odwiedzonych przeze mnie w Anglii w ciagu ostatnich dwóch lat.
❄︎ ❄︎ ❄︎
Pierwsze dwa witraże pochodza z domu Józefa Mehoffera w Krakowie. Jest to fragment repliki wiekszego witrażu "Sceny z życia Najświętszej Marii Panny" zaprojektowanego przez Józefa Mehoffera i Stanisława Wyspiańskiego dla kościoła Mariackiego w Krakowie.
❄︎ ❄︎ ❄︎
❄︎ ❄︎ ❄︎
XII-wieczny kościół wiejski św. Michała i Wszystkich Aniołów w Hawshead, w jednym z najpiękniejszych miasteczek w rejonie jezior angielskich (lewe zdjęcie)
❄︎ ❄︎ ❄︎
Fragment średniowiecznego witrażu w kościele klasztornym w Cartmel
❄︎ ❄︎ ❄︎