...w świecie zapachów i sztuki...
"Perfumy to dzieło sztuki, a butelka, który je zawiera, musi być arcydziełem” – powiedział Robert Ricci z dom mody Nina Ricci. Powiedzenie to reprezentuje doskonale odczucie, że naczynie, w którym znajduje się zapach, powinno być równie piękne, jak sam zapach.
Każdego
dnia odkrywamy otaczający nas świat za pomocą zmysłów. Zapachy, które są istotną częścią natury, naszej kultury i naszego życia mogą być także formą doświadczania piękna - koncentrujemy wówczas nasz zmysł zapachu na kwiatach, pachnących roślinach i perfumach...
Aktualnie w naszym lokalnym Arboretum ma miejsce wystawa „Making Scents” Jest
to powtórzenie wystawy która była tu kilka lat temu. Obecna wystawa nie jest tak rozbudowana jak poprzednia, ale także przedstawia
historię perfum i proces ich tworzenia. Najbardziej niezwykłą częścią wystawy jest „Pałac Perfum” – kolekcja prawie 200 flakonów perfum. Ta część ekspozycji powstała dzięki partnerstwu z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Butelek Perfum (IPBA).
Niektórzy członkowie tej organizacji i wolontariusze przekazali także butelki z własnych zbiorów.
Starożytni Egipcjanie używali ozdobnych naczyń wykonanych z gliny i drewna do przechowywania swoich zapachów. Palestyńczycy wykonali piękne kolorowe szklane butelki. Grecy stworzyli ręcznie malowane wazony w kształcie zwierząt. Rzymianie wydrążali drogocenne kamienie, aby przechowywać w nich zapachy, równie cenne jak ich pojemniki.
Pierwsi Europejczycy przechowywali swoje perfumy w różnych pojemnikach wykonanych ze złota, srebra, porcelany, muszli, szkła, a nawet z kamieni półszlachetnych.
Wiele pojemników to butelki o eleganckim kształcie zaprojektowane przez artystów, a były nawet takie, które można było nosić jako biżuterię. Większość perfum w tym czasie była sprzedawana w nieozdobionych butelkach i przelewana do ozdobnych pojemników w domu.
Flakonik perfum jako forma sztuki
Francois Coty, znany francuski twórca perfum, uważał, że „perfumy muszą przyciągać wzrok tak
samo jak nos”. W 1907 roku zaprosił słynnego twórcę szkła artystycznego i jubilera René Lalique do zaprojektowania flakonów do jego perfum, do stworzenia eleganckich, ręcznie wykonanych buteleczek. Ich wspólna praca wykreowała nową formę sztuki jaką stały się "opakowania" perfum - eleganckie ręcznie robione
butelki/flakoniki reprezentujące wysokiej klasy artyzmu pomogły stworzyć nowe zapotrzebowanie na
perfumy i przyczyniły się do faktu, że butelka perfum stała się poszukiwanym produktem artystycznym.
Dzięki wyjątkowej jakości wykonania i różnorodności motywów flakoniki perfum René Lalique były bardzo popularne na początku XX wieku, ale i aktualnie jego projekty są bardzo poszukiwane i budzą entuzjazm wielu kolekcjonerów. I nieważne, czy są używane zgodnie z ich przeznaczeniem, czy eksponowane
jako dzieła sztuki, flakony perfum Lalique są naprawdę szczególnymi kreacjami sztuki. Butelki perfum Lalique są prawdopodobnie najbardziej charakterystycznym przykładem francuskiego stylu Art Nouveau.
Butelki perfum René Lalique.
Dolna butelka: projekt René Lalique dla firmy Piver, Scarabée, 1911 rok;
Butelka po lewej stronie: René Lalique dla firmy Molinard, Calendal, 1937 rok;
Butelka u góry: René Lalique dla firmy Maison Lalique, Duncan, 1931 rok;
Pierwsze zdjęcie w tym wpisie (a także poniższe) przedstawiaja jeden z najpiękniejszych i niezwykłych wzorów René Lalique: butelka perfum Leurs Ame (Ich dusze) wykonana dla francuskiej firmy d’Orsay w 1913 roku. Ten projekt René Lalique w świecie perfum jest uważany za kryształowe arcydzieło.
Od 1921 roku kreacje Lalique powstają w małej alzackiej wiosce Wingen-sur-Moder, Północne Wogezy. Założył on tu hutę szkła Verrerie d’Alsace, i jest to obecnie jedyna na świecie fabryka Lalique. Mieści się tu także Muzeum Lalique które przedstawia sztukę Lalique w całej jej różnorodności, szczególnie prezentując prace ze szkła i kryształu.
Grupa klasycznych butelek
Od czasów starożytnych (Grecy, Rzymianie) do XXI wieku flakony perfum przedstawiają bogatą historię. Artyści łączyli materiał, formę, kolor i dekorację, aby stworzyć flakony, które "mówią" o tajemniczości zawartych w nich zapachów. Te butelki określane były jako „klasyka” w perfumerii.
W ciągu ostatnich 500 lat czescy producenci szkła stworzyli piękne kolory szkła, jedne z najbardziej spektakularnych kolorów szkła w historii.
Ten okaz butelki to niezwykły szmaragdowy kryształ wykonany w latach trzydziestych XX wieku. Duży korek, charakterystyczny dla wielu czechosłowackich butelek perfum, ma wklęsły wzór lilii.
Kolejny przykład szkła czeskiego z Firmy Moser Glass Company, która została założona przez Ludwiga Mosera w 1857 roku w Czechosłowacji i skupiała się na tworzeniu wysokiej jakości grawerowanych produktów szklanych.
1923 roku Roget & Gallet wprowadzili zapach Le Jade wywodzący się z Dalekiego Wschodu. W tej prezentacji prostokątna butelka z popękanego szkla (crackle glass) jest znacznie bardziej widoczna dzięki pięknemu projektowi pudełka, które zostało stworzone przez René Lalique. Na pudełku można znaleźć stylizowane ptaki, kwiaty i liście w odcieniach trzciny, złota i czerni. Na opakowaniu tym znajduje się podpis René Lalique.
Crackle glass ma nierówną powierzchnię przypominającą pęknięty lód. Znany również jako szkło lodowe lub craquelle, we Francji jest czasami nazywany broc a glaces, a we Włoszech bardzo podobne techniki nazywane są vetro a ghiaccio i vetro corroso.
Poniższe trzy flakony, wyprodukowane w 1879 roku, przedstawiają trzy ważne, wczesne amerykańskie firmy perfumeryjne w jednym zestawieniu: Colgate, dziś najbardziej znana ze swojej pasty do zębów, była również firmą znaną ponad 100 lat temu ze swoich perfum;
California Perfume Company, znana dziś jako konglomerat kosmetyczny Avon Company;
oraz mniej znana Austin Perfume Company.
Każda z tych firm miała swój udział w krajowym rynku perfumeryjnym w latach 1880-1930 roku.
Ta porcelanowa buteleczka na perfumy została zaprojektowana przez Armina Kleina dla węgierskiej firmy Zsolnay około 1878 roku. Jej projekt jest niezwykły, ponieważ po jednej stronie przedstawia portret mężczyzny w królewskim stroju, a po drugiej równie elegancko ubraną damę.Firma Steuben Glass Works została założona w 1903 roku przez geniusza szklarskiego Fredericka Cardera w Corning w stanie Nowy Jork i jest ceniona na całym świecie za wzornictwo, piękne kolory i jakość. Prace
Cardera pozostają popularne wśród kolekcjonerów i można je znaleźć w
wielu kolekcjach muzealnych. Ta rzadka butelka, wyprodukowana w 1920 roku, jest ozdobiona szklanym gwintem w kolorze złotego rubinu i zwieńczona kwiatowym korkiem.
Poniższa butelka pochodzi z 1875 roku, z angielskiej firmy, Thomas Webb & Sons, produkującej szkło od 1837 roku.
Pierre François Pascal Guerlain ugruntował swoją reputację jako producent perfum
w latach 30 i 40-tych XIX wieku, obsługując arystokratyczną klientelę w Paryżu. W 1853 roku stworzył wodę kolońską
Impériale dla Eugénie de Montijo, żony cesarza
Napoleon III. Na butelce znajduje sie złocona dekoracja przedstawiajaca pszczoły,
które był symbolem Imperium. Projekt butelki
pozostaje praktycznie niezmieniona, jak widać w tym przykładzie z 2003 roku.
Najstarsze eksponaty na wystawie.
Prezentowana tutaj grecka amforyskos (miniaturowa amfora) jest wykonana z terakoty i pochodzi z okresu między 400 a 300 p.n.e.
Rzymska szklana butelka została wykonana w latach 100-300 n.e. Jej opalizujący połysk, będący wynikiem zakopania przez wieki, inspirował firmy zajmujące się szkłem artystycznym.
Grupa flakonów "kwiatowych" perfum
Prawie wszystkie perfumy w tej grupie mają w swoim składzie jakiś składnik kwiatowy. Te "kwiatowe" flakony przedstawiaja wizualnie ten temat poprzez kształt butelki, kształt korka lub projekt etykiety. Nie chodzi tu o zapach, ale sposób, w jaki pojemnik przedstawia ideę perfum kwiatowych.
"Róża pod inną nazwą pachniałaby równie słodko" – napisał William Shakespeare. W rzeczywistości większość perfum zawiera różne składniki, a najczęściej używanym jest róża. Wiele
flakonów podkreśla to poprzez kształt, zatyczkę lub
projekt etykiety, nawet jeśli same perfumy nie są zapachem z dominacją
róży.
Kenzo to japońska firma perfumeryjna, która w 2010 roku wydała Parfum d'Ete i Flower. Kultura japońska ceni wiedzę o perfumach nawet do tego stopnia, że ma grę planszową do identyfikacji zapachów.
Flakonik po stronie lewej jest wykonany z zielonego szkła, 1920 rok.
Po prawej - Histoire d' Amour 2, produkt firmy Aubusson, 1984 rok.
Floral Fiesta (Kwiatowa fiesta), 1940 rok firma Karoff. Perfumy w opakowaniu w postaci małego wózka z kwiatami, skierowane na rynek „nastoletni”.
Laura Ashley była angielską projektantką tkanin, najbardziej znaną ze swoich grafik English Garden. Przedstawiają to kwiaty emaliowane na tej butelce.
Jessica McClintock, woda kolońska, 1987 rok
Marc Jacobs jest projektantem mody, który z powodzeniem zajmuje się projektowaniem perfum. Oh, Lola!, wydany w 2011 roku, odzwierciedla jego zamilowanie do kwiatów z gigantycznym korkiem w kształcie kwiatu róży.
Soir de Paris (Evening in Paris) autorstwa Bourjois pozostaje jednym z najbardziej lubianych zapachów na świecie. Prawie sto lat temu Bourjois zarejestrował ten kultowy zapach Evening in Paris (1929 rok). To jedne z najlepiej sprzedających się perfum, na przestrzeni czasu od ich wydania.
Kompozycja Black Narcissus (Czarny Narcyz) z 1911 roku jest pewną przestrogę w historii perfum. Był to produkt francuskiej firmy Parfums Caron. Zapach ten był tak popularny, że spowodowal powstanie wielu kopii. Caron nie zarejestrował nazwy swojego zapachu ani patentu na projekt butelki. Po 1911 roku rynek zalała ofromna ilość perfum w stylu narcyza, a Caron był zmuszony wszcząć wiele procesów sądowych, próbujac naprawić swój nierozsadny i kosztowny błąd. Wydarzenie to jest określane w literaturze perfumeryjnej jako "Wojny Czarnych Narcyzów".
Woda kolońska ( Eau de Cologne) – kilkuprocentowy roztwór olejków eterycznych w alkoholu o stężeniu około 80%. Woda kolońska stała sie bardzo popularna jako produkt uniwersalny, używany zarówno przez kobiety i mężczyzn. Jej nazwa pochodzi od miasta Kolonii gdzie jest produkowana od początku XVIII wieku. Pierwsza fabryka Eau de Cologne została założona w 1709 roku przez Włocha, Johanna Marie Farinę, producenta perfum który był autorem receptury.
W Kolonii, w budynku nr 4711, powstała również fabryka perfum Wilhelma Muhlensa (Wilhelm Muhlens, 4711), produkująca "Echt Kölnisch Wasser"(Oryginalna woda kolońska) w oparciu o recepturę Fariny. 4711 to tradycyjna niemiecka woda kolońska i jest produkowana w Kolonii od co najmniej 1799 roku.
Poniższa butelka pochodzi z 1920 roku i została zaprojektowana dla Wilhelma Mülhensa - 4711 Eau de Cologne - przedstawia kwiaty lawendy.
Nazwa perfum związana jest z Nakazem Napoleona, aby numerować wszystkie domy w Kolonii w Niemczech i w budynku 4711 mieści się siedziba firmy zapachowej 4711.
Ta butelka powstała w 1945 roku i jest autorskim projektem rozpylaczy (atomizer) DeVilbiss dla firmy Fashionel. Zapach to naturalna konwalia, a w butelce znajduje się mała gałązka prawdziwego kwiatu konwalii.
Francuska marka perfum Oriza L. LeGrand została założona w 1720 roku i była oficjalnym dostawcą dla króla Ludwika XV. Dwór Ludwika XV stał się znany jako "perfumowany dwór". Król podobno wymagał innego zapachu do każdego pokoju w Wersalu i zapachów płynących w każdej fontannie.
Może to nie dziwne, że królewska żona Maria Leszczyńska (polska księżniczka) wolała przebywać w swoich prywatnych apartamentach - nie przepada ona za perfumami w odróżnieniu od markizy de Pompadour, która zużywa je z taką
hojnością, że wydawala na nie ogromne sumy.
Ta butelka - wyprodukowana w 1902 roku - jest jedną z trzyczęściowej serii, która została stworzona przy użyciu luksusowej techniki nakładania na butelkę złotych lub srebrnych emaliowanych aplikacji wzorów kwiatowych. Nazwany Soleil de Minuit (Midnight Sun) - chryzantemy na butelce reprezentują odmianę tego kwiatu, Soleil de Minuit.
Wyprodukowana przez Toogoods of England w 1940 roku, ta butelka nazwana jest Gardenią, od swojego zapachu. Jest ona doskonałym obrazem dobrze znanego przemysłu garncarskiego i kwiatowego w Anglii. Uważana za bardzo niezwykłą ze względu na fakt, że jest wykonana z ceramiki zamiast ze szkła.
Grupa butelek figuralnych
W projektowaniu butelek perfum słowo figura/ksztalt oznacza butelkę lub kompletną prezentację butelki i pudełka. Mogą to być zabawne, nowoczesne opakowania lub prawdziwie artystyczne dzieła sztuki.
Hattie Carnegie stworzyła ten zapach i nazwała go Carnegie Bleue. Carnegie była projektantem mody, biżuterii i kapeluszy, a także producentem perfum. Złota butelka z popiersiem to portret siostrzenicy Hattie, zaprojektowany przez Tommiego Parzingera w 1928 roku
House for Men to firma z Chicago, która wydała tę złotą butelkę dla swojego męskiego zapachu o nazwie His.
Zdjecie po stronie lewej - Perfumy Tzigane firmy Corday: wprowadzone na rynek w 1937 roku. Tzigane oznacza po francusku „Cygan”. Butelki perfum prezentowane w 1937 roku zaprojektowane były przez Lalique. W latach późniejszych latach ok. 1949 roku już nie były projektem tego artysty.
Zdjęcia po prawej stronie - woda toaletowa w rozpylaczu firmy Charles Revson, Head Over Heels, 1994 rok - z nakładką w postaci odwróconych kobiecych nóg i spódnicy.
Wyrażenie Head Over Heels ma podwójne znaczenie: jest używane, gdy ktoś jest w kimś bardzo zakochany lub ktoś przewrócił się do tyłu, spadając głową w dół np. po schodach.
Firma Corday - Rue de la Paix to luksusowa francuska nowość przedstawiająca latarnię uliczną widzianą w Paryżu. Perfumy te ukazały sie na rynku w 1940 roku. Każda z lampek to miniaturowa butelka perfum Corday: „Zigane”, „l'Ardente Nuit” i „Jet”.
Podstawą tej butelki perfum jest popielniczka.
Loris Azzaro, Oh La La, 1993 rokAnnick Goutal, była pianistką koncertową i modelką, współpracowała z firma perfumeryjna Robertet. Kwiaty i bluszcz z włoskiej wsi byly inspiracja do tego flakonu z 1981 roku, zawierajacego jej perfumy, Eau d'Hadrien.
Elsa Schiaparelli słynna projektantka mody i perfum. Wiele nazw jej zapachów zaczynało się na tę literę
„S”, w tym ten humorystyczny zapach o nazwie Sleeping, który został zaprojektowany w 1938 roku jako imitacja świecznika z przykrywką pudełka perfum jako świecznikiem.
Ta butelka została zaprojektowana przez Georgesa Chevaliera w 1925 roku na paryską wystawę Internationale des Arts Decoratifs. Ekspozycja ta była początkiem ruchu Art Deco. Chevalier był rzeźbiarzem, który stał się projektantem szkła i stworzył wiele niezwyklych projektów dla firmy Baccarat Lubin. Butelka ta jest uformowana jako para zwróconych do siebie delfinów.
Dlatego często jest nazywana Kissing Dolphins (Całujące się delfiny). I w tym ciekawym wizualnie pojemniku znajduje się zapach L'Ocean Bleu.
Sculptura, klasyczny zapach, został wprowadzony na rynek w 1981 roku przez amerykański dom perfumeryjny Jovan. Szklane butelki są wykonane z matowego szkła i przedstawiają klasyczne rzeźby nagich kobiet na cokole i same w sobie są dziełami sztuki.Książę Douka, 1951 rok, ze starej firmy perfumeryjnej Marquay. Francuska figurka mężczyzny w turbanie, mini butelka perfum i sztuczny klejnot w turbanie.
L'Origan, perfumy jednego z najsłynniejszych klasyków perfum - Coty, z 1930 roku, prezentowane w małym złotym buciku.
W 1998 roku na rynek pojawil sie zapach Lolita Lempicka. Perfumy zdobyły nagrodę Best Fragrance, przyznawaną wspólnie przez Fragrance Foundation i amerykańskie FIFI. Nawet opakowanie zdobyło nagrodę – Opakowanie Roku 1998 DCI. Określane jako „owoc naszych marzeń”, perfumy Lolita Lempicka sprzedawane są w butelce w kształcie jabłka z wygrawerowanym imieniem Lempickiej.
Francuska artystka, producentka perfum i projektantka Josiane Maryse Pivida wybrała pseudonim Lolita Lempicka, aby uhonorować bohaterkę powieści Vladimira Nabokova "Lolita" i polską malarkę Art Deco Tamarę de Lempicką. Linia perfum Lolita Lempicka jest inspirowana baśniami i romantycznymi stylami minionych epok.
Na poniższym zdjęciu w lewym rogu znajduje się fajka; jest to opakowanie perfum Schiaparelli z 1938 roku; nazwa zaczyna się na "S", Snuff.
Butelka perfum L'Air du Temps Niny Ricci została zaprojektowana w 1948 roku. Zamkniecie tej buteki tworzą dwa gołębi, zaprojektowanego przez Marca Lalique (syn René Lalique). Butelka ta to jeden z najbardziej rozpoznawalnych flakonów perfum na świecie, a także jeden z najpopularniejszych zapachów.
Druga figurka, znana jako Kewpies, ta marka lalek i figurek która została wymyślona na początku XX wieku i były to postacie z komiksów rysownika Rose O'Neil. Ta butelka została wyprodukowana przez niemiecką firmę Heinz Porcelain Company.
Pochodzacy z 1976 roku Cotillion firmy Avon to nowość w kształcie małego bucika wykonanego z mydła z miniaturowymi perfumami jako kokardką na bucie. Avon słynie z tego zabawnego podejścia do projektowania flakonów perfum.
Grupa butelek celebrytów/słynnych osób
Na grupę perfum słynnych osób (celebrytów) można patrzeć w dwojaki sposób. Mogą to być perfumy stworzone dla lub przez określoną znaną osobę lub perfumy które wykorzystują twarz celebryty do celów reklamowych. Dodatkowo moga to być ulubione perfumy lub zapach tej znanej osoby.
W historii można znaleźć przykłady znanych ludzi i perfum.
Królowa He, piąty faraon XVIII dynastii Egiptu, miała swój własny zapach.
Wspomniany wcześniej król Francji, Ludwik XV. Dwór
Ludwika XV stał się znany jako "perfumowany dwór". Król podobno wymagał
innego zapachu do każdego pokoju w Wersalu i zapachów płynących w
każdej fontannie.
Nie wiadomo, jaki był oryginalny zapach, ale Napoleon miał stałe zlecenie w domu perfumeryjnym Chardin, aby co miesiąc dostarczać 50 butelek ich charakterystycznej wody kolońskiej. Chociaż 50 butelek wody kolońskiej miesięcznie to pewnością duże zamówienie, ale butelki zapachowe w XIX wieku były znacznie mniejsze i bardziej kruche. Ponadto formuły te zawierały około 2% stężenia perfum.
Napoleon nosił małą butelkę wody kolońskiej w bucie kiedy szedł na bitwę, i spożywał cukier zwilżony wodą kolońską, gdy był zestresowany.
Ta piękna kryształowa butelka, wyprodukowana w 1996 roku, została zaprojektowana tak, aby przypominala bajkową postać Kopciuszka z filmu Disneya. Chociaż w rzeczywistości nie zawiera żadnego zapachu, ten wysokiej jakości pojemnik na perfumy stał się przez lata niezwykle popularny i stanowi idealną pamiątkę dla osób odwiedzających Disney World i Disney Land.
W 1939 roku cały świat oszalał na punkcie słynnego filmu „Przeminęło z wiatrem”. W wyniku tego, Pinaud, jedna z najbardziej znanych i najstarszych francuskich firm perfumeryjnych, wydała perfumy Bitter Sweet, wykorzystując książkową i filmową postac Scarlett O'Hara jako kształt swojego projektu (na poniższym zdjęciu jest to oczywiście postać na drugi planie).
Na pierwszy planie perfumy Katy Perry, Purr, 2010
Lewy dolny rog - kolejny projekt perfum Schiaparelli S, z 1961 roku.
Nazwany na cześć słynnej rosyjskiej baleriny, Anny Pavlovej, zapach Pavlova pojawił się w
1976 roku. To była druga wersja zapachu o tej samej nazwie, który został wprowadzony na rynek w 1922 roku (zdjęcie przedstawia butelkę z 1922 roku).
Ta butelka została zaprojektowana w najsłynniejszej pozie Pavlovej – umierającego łabędzia – i użyta tylko podczas premiery perfum. Później stosowane były mniej skomplikowane projekty perfum Pavlova.
Paloma Picasso - francuska i hiszpańska projektantka mody i bizneswoman, najbardziej znana z projektów biżuterii dla Tiffany oraz jej charakterystycznych perfum. Jest córką artysty Pabla Picassa i malarki Françoise Gilot. Paloma Picasso perfumy dla kobiet pojawily sie na rynku w 1984 roku. Perfumy HRH (Her Royal Highness - Jej Królewska Wysokość), 1937 rok, zadedykowane są Marine, księżnej Kentu. Flakon przedstawia herb księżnej, a litery na napierśniku orła nawiązują do nazw zapachów z tej linii.
Salvador Dali to jeden z największych geniuszy sztuki współczesnej XX wieku. Dla niego perfumy były kolejną formą wypowiedzi artystycznej.
W 1983 roku pojawil sie pierwszy flakon wyglądający jak rzeźba.
Zapach Dali le Parfum stał się początkiem kolekcji zapachów Salvadora Dali, zawsze w opakowaniach wiernie inspirowanych wszechświatem i dziełami artysty.
Andy Warhol - Woda toaletowa w sprayu dla kobiet
W dziedzinie perfum znanych ludzi Elizabeth Taylor jest królową perfum. Jeszcze za życia Elizabeth pracowała niestrudzenie, aby wypromować wszystkie swoje zapachy, w tym perfumy Diamonds & Emeralds, które zostały wydane w
1993 roku. Dziś jej perfumy nadal są jednymi z najlepiej sprzedających się na rynku.
Uninhibited - projekt Cher z 1987 roku, to kwiatowe perfumy dla kobiet.
Prince - muzyczna osobowosc, wydał swoje perfumy Get Wild w połowie lat 90-tych. Nazwa perfum pochodziła od jednej z jego złotych płyt w muzyce pop, chociaż sprzedaż zapachu nie dorównywała sprzedaży albumów.
Carmel Myers była aktorką kina niemego.
Później zajęła się produkcją perfum i przedstawiła ten zapach dla mężczyzn, nazwany na cześć włóczęgów z lat 20-tych XX wieku, Gamin.
Projektant kostiumów i producent perfum Karl Lagerfeld wprowadził w 1994 roku kobiece perfumy Sun Moon Stars. Zostały one zaprojektowane, aby uhonorować nowoczesną, niezależną kobietę a flakonik jest wykonany z pięknego granatowego szkła z symbolami słońca, księżyca i gwiazd z okrągłym, złotym zamknieciem.
Wielu celebrytów weszło na rynek perfum i wielu nie odniosło większego sukcesu. W 2004 roku gwiazda muzyki pop, Brittany Spears, nawiązała współpracę z firmą Elizabeth Arden; podobno jej perfumy do dziś cieszą się dużym powodzeniem. Jej zapach, Curious, był jednym z jej najważniejszych i długotrwałych projektow w dziedzinie perfum sławnych ludzi.
W 1945 roku Kay Daumit z firmy Kathyrn Inc. zawarła umowę z Kathleen Winsor, autorką książki pt.
„Forever Amber”, aby wyprodukować perfumy nazwane na cześć bohaterki książek, Amber. Sześć różnych rozmiarów butelek tej oryginalnej, figuralnej butelki perfum zostały wyprodukowane, ale na krótko, gdyż spór o kontrakt zakończył tę umowę.