Freer Gallery of Art, Waszyngton DC - w poszukiwaniu pawia...
„Zanim Peacock Room stał się dziełem sztuki Jamesa McNeilla Whistlera, był jadalnią w londyńskiej rezydencji Fredericka Leylanda. Półki jadalni zostały zaprojektowane tak, aby prezentować kolekcję chińskiej niebiesko-białej porcelany brytyjskiego magnata żeglugowego. Whistler całkowicie odnowił pokój w 1876 roku i 1877 roku jako „harmonię w kolorze niebieskim i złotym”. Leyland nie był zadowolony ze zmiany i honorarium artysty, pokłócił się z Whistlerem, ale pozostawił pokój w nienaruszonym stanie.
Charles Lang Freer kupił pokój w 1904 roku. Rozebrał go, przetransportował przez Atlantyk i ponownie zmontował w swoim domu w Detroit w stanie Michigan. Tam stopniowo zapełniał jego półki kolekcją ceramiką z Syrii, Iranu, Japonii, Chin i Korei. Dla Freera Peacock Room uosabiał jego poglad, że „wszystkie dzieła sztuki moga być łączone, niezależnie od epoki”. Od czasu otwarcia Freer Gallery of Art w 1923 roku, oryginalne wnętrza Whistlera są tu stale eksponowane. Położony pomiędzy galeriami sztuki chińskiej i amerykańskiej Peacock Room pozostaje miejscem, w którym Azja spotyka się z Ameryką."
Freer Gallery ma wspaniałą kolekcję japońskich screens/ekranów*. Na stałej wystawie znajduje się blisko 200 ekranów. Datowane są na okres od XV do XIX wieku.
*screen/ekran - to lekka ruchoma rama, panel lub przegroda służąca do schronienia, podziału, ukrycia... nabliższym odpowienikiem będzie parawan
XII wiek - Byk Nandi